Page 8 -
P. 8
Fokus på Alvars Ockelbo-Ferrari Jan Segerfeldt

Bil: VW Special Ockelbo VW (enligt typbe- kosta en total omlackering. Samtidigt årsmodell 1986. Bort med det moder-
siktningen) satsade han på att konstruera en bil na insprutningssystemet och in med
utifrån den nya plastavgjutningen ge- en uppsättning dubbla Weber-förga-
Ägare: Alvar Holmgren nom att förse den med diverse bilde- sare med tillbehör som Alvar så läg-
Årsmodell: 1959 lar från en samtida Alfa-Romeo Giuli- ligt råkade hitta begagnade på Nos-
Färdig: 2006 etta Berlina. Detta var 1956. Härefter sebromarknaden.
Alvar är en känd profil i GMHK se- startades produktion i liten skala och
dan många år. Han har varit med i karosserna bjöds ut via postorder (se Väl hemma kunde Alvar konstatera
styrelsen och han har varit den som annons). Ingen av de cirka 50 karos- att karossen inte var i bästa skick. Det
har ansvarat för att GMHK-medlem- serna som tillverkades fram till cirka fanns en hel del att åtgärda på den.
marna har träffats inomhus på höst 1965 var helt identisk. Man kunde Bland annat behövde den styvas upp,
och vår och utomhus på många olika variera längd och bredd efter behov. så Alvar gjorde tvärgående förstärk-
omtyckta träffar ofta med start från De flesta anpassades för VW typ 1 ningar på några strategiska ställen för
Götaplatsen på måndagskvällar. Det men några gjordes också för andra att eliminera risken för sprickbildning.
krävs en hel del arbetet för att få fart bilar som Peugeot och Triumph. Det Varken motorhuv eller baklucka hade
på aktiviteterna i klubbens regi. Ändå finns en uppgift om att till och med gångjärn, så Alvar fick konstruera
har Alvar dessutom hunnit med ett en skadad Ferrari har försetts med en lämpliga sådana. En krockskada på
yrkesarbete på heltid och det som ersättningskaross från Ockelbo! Även framskärmen måste lagas, vilket inne-
lockar honom särskilt: bilrenovering- om tiden för tillverkning av bilkaros- bar en hel del spännande plastarbete.
ar. Av förklarliga skäl hinner han inte ser var slut fanns det stor efterfrågan Alvar gjorde själv en gjutform för att
sitta framför TV:n och slöa så ofta… på båtskrov och snöskotrar vilket höll få den rätta svängen på det skadade
Efter att ha jobbat med en Chevrolet verksamheten igång till 1979. partiet. Någon grill fanns inte kvar, så
1925, en 1930-tals Rolls-Royce och Alvar fick försöka konstruera en efter
några olika MG-bilar tyckte Alvar det Så till Alvars bil. eget huvud. Det blev en väldigt Ferra-
var dags att satsa på en något annor- En bil byggd före 1982 kan vara ri-aktig stil på den färdiga grillen. Så
lunda renovering. byggd hur som helst för att godkän- småningom växte en nästan perfekt
Ockelbo-Ferrari! nas vad gäller dess ursprungsidenti- kaross fram. Den där långa längsgå-
Men vad är detta? Det kan väl inte tet. Den här bilen var åsatt årsmodell ende spoilern bakom förarens huvud
finnas någon bil som heter så? Är det 1959-62 enligt gamla dokument från som var nästan obligatorisk på 1960-
månne första april? Landsarkivet. Men man kan inte ha en talets racing-maskiner fick Alvar in-
Vi måste flytta oss tillbaka till början bil med flera årsmodellangivelser så genjöra fram själv efter att ha gjort
av 1950-talet och bilracingens värld. Alvar måste bestämma sig. Han valde en lämplig gjutform. Någon vindruta
Erik Lundgren var visserligen lantbru- 1959. Så nu är hans bil registrerad fanns inte och ingen gammal ritning
kare men han hade också ett genuint som en 1959 års Volkswagen. Efter- eller mall att gå efter heller. Alvar
intresse för racerbilar och han var en som Ockelbobilarna ofta byggdes från gav sig på att göra en vindruta men
av de bästa i Sverige i den s k Nord- början på VW-chassin så blev det så. först efter att ha gjort noggranna rit-
iska sportvagnsklassen. Han blev MHRF har undersökt den och kom ningar och en mall gjord i plywood för
känd som Trollkarlen från Ockelbo. fram till att det egentligen borde det att vindrutan skulle få den där rätta
Tillsammans med några andra racing- vara en 1950 års Volkswagen om man formen, inte för hög och inte för låg,
intresserade försökte han att få fram går efter chassinumret. med en lagom rundning på överkan-
lämpliga karosser till de hemmabyg- Bilen hade stått länge hos tidigare ten och en exakt följsamhet med ka-
gen som grabbarna på den tiden höll ägaren när Alvar på våren 2002 ge- rossformen i nederkanten.
på med. Glasfibertekniken var ganska nom en annons i Classic Motor fick
ny och oprövad men det fanns några höra talas om den. Den fanns i Alv- Alvar kunde välja precis vilken färg
utländska företag som hade börjat hem. Enligt annonsen var det en Ock- han ville på lackeringen. Naturligtvis
göra bildelar och även hela karos- elbokaross och en motor från en Alfa- blev bilen lackad i Ferrari-rött. Jag
ser och det gjorde att herrarna sökte Romeo som säljaren bjöd ut. Karossen tror inte det fanns några Ockelbo-Fer-
hjälp med konstruktioner i plast bland lär ursprungligen ha suttit på ett rari i andra färger, så valet var givet.
annat av en firma i England från vil- Singer-chassi. Det är inte klarlagt om
ken man kunde köpa färdiga karosser den här karossen ursprungligen gjor- Men vad gör man med en kaross om
och av Malmö Flygindustri. Erik Lund- des för Singer-chassit eller för någon man saknar chassi? Hänger upp ka-
gren hade fått tillfälle att närmare annan bil men det är inte otänkbart rossen hemma på väggen i vardags-
studera Ulf Norinders framgångsrika att någon hade en något nedgången rummet? Nej, det är inte Alvars val.
Ferrari 500 Mondial med Scaglietti- Singer som kanske var litet för rostig Han vill ha en bil att köra med och
kaross. Den karossen var bland det och ful och tyckte den behövde piffas ha roligt ute på vägarna. Han måste
häftigaste som fanns enligt eniga be- upp med en het ny kaross från Ock- bara få tag på ett chassi. Men vad gör
dömare och Lundgren lånade bilen elbo. Nåväl, Alvar bestämde sig för man om det inte finns något lämpligt
för att gjuta av karossformen och ha att köpa Ockelbon och tog med sig chassi? Man bygger ett själv förstås!
som mall för en kommande plastkon- en annan GMHK-medlem som med-
struktion. Arbetet gjordes på gården hjälpare vid köpet. När de kom hem Sagt och gjort. Alvar använde sig av
i Ockelbo. Tyvärr förstördes Ferrarins till säljaren visade det sig att motorn 19 eller 25 mm fyrkants rak stålprofil
lack vid arbetet så Lundgren fick ta hade försvunnit. Så allt som fanns att och byggde upp ett komplicerat nät
emot mycket skäll och tvingades be- köpa var en kaross men inget chassi av bitar som svetsats ihop till något
och ingen motor. som påminner en hel del om Masera-
Alvar slog till och tog hem ekipaget. tis berömda Birdcage-chassi. Mellan
Snart hade han på egen hand hittat bitarna fyllde Alvar med släta plåtar
en motor som borde passa, en Alfa- som på utsatta ställen förstärktes
Romeo 2-liters motor från en Alfa 90 genom att vinkla ytorna något. Till
bakaxeln använde han 22 mm hy-
dralrör. Den individuella fjädringen till
bakvagnen kommer från en Fiat Cro-
ma medan motsvarande individuella

Ventilen 3-2007
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13