Page 10 -
P. 10
Fokus på Alvars Ockelbo-Ferrari

framvagnsupphängning är tagen från nandet för att konstruera nästan en vara viktigare att konstruera en bil
en Alfa-Romeo Alfetta. Alvar valde hel bil alldeles själv. Men det fanns som har en så pass god väghållning
en stötdämparkonstruktion där han andra svårigheter: Identitetsproble- och körkänsla att den åtminstone nå-
kunde variera mellan hårdare eller men. Vad är det här för en bil egent- got lever upp till sitt sportiga yttre.
mjukare fjädringsrörelser genom att ligen? Det gäller ju att bilen klara ur-
förse den övre tvärbalken med flera sprungskontrollen. Här gick det inte Frågan är bara: Har Alvar lyckats
möjliga fästpunkter och på så sätt lika enkelt. med att göra en bil som har lagom
prova olika lutningar mellan upphäng- avpassade egenskaper för att vara en
ningen i chassit och hjulupphängning- Alvar fick ta fram sin tjocka pärm bil som man gärna tar ut och kör en
en. Bränsletanken fick också göras full av dokumentation om Ockelbo- sväng med då och då? Alvar säger att
utan ritningar men efter noggranna bilarna, hans bils bakgrundshistoria han är förvånansvärt nöjd med bilens
mätningar och justeringar så att det och bilddokumentation från hela byg- köregenskaper. Bortsett från att man
var möjligt att placera en formpas- get steg för steg. Precis som MHRF- sitter väldigt öppet och oskyddad så
sad tank bakom passagerarutrymmet experterna hade bedömt blev det en är det ändå så att man känner sig som
och göra den så rymlig som möjligt i VW Special Ockelbo VW som det nu man kör en hyfsat modern sportbil,
förhållande till det utrymme som stod står i protokollet från SBP. Först den 2 kanske en typisk Alfa-Romeo sport-
till buds inom karosseriets begräns- augusti 2006 kan man säga att Alvars bil från 1980-talet. Alvar vill ändå inte
ningar. En imponerande uppsättning bil var helt färdig för nu var den god- att testa bilens prestanda till det yt-
runda instrument införskaffades och känd också i formell mening. tersta.
till dessa tillverkade Alvar en instru-
mentbräda i polerad alumunium. Sto- Efter allt arbete Alvar har lagt ner på När Alvar körde med Ockelbo-Ferra-
larna köpte han från ABZ Produkter i bilen får man säga att han har full rätt rin i Kungsrallyt på Öland 2006 kom-
Göteborg (Arne Benardz) men de är att känna sig nöjd med sin insats. Det menterade hans majestät kung Carl
tagna från en bil från 1960-tal. Natur- har blivit en otroligt charmig bil. Visst XVI Gustaf bilen genom att säga att
ligtvis måste en bil ha ett fungerande hade han kunnat satsa på ett gammalt han var mycket imponerad av den och
el-system. Alvar fick bygga ett sådant VW-chassi med en VW 1200 motor han var särskilt nöjd att se att mär-
från scratch. från sent 1950-tal för att hålla uppe ket på sidan med La Cavalino Ram-
känslan av gammal originalbil. Men pante hade inskriptionen Ockelbo och
Våren 2006 hade Alvar byggt färdigt varför? Det här är ju inte en gammal inte Ferrari, som säkert en och annan
sin bil. Allt fungerade till punkt och VW, möjligen en gammal Singer. Vem mindre nogräknad person skulle ha
pricka. Nu återstod bara en liten de- har ett chassi från en 1950-tals Sing- använt sig av för att vilseleda publi-
talj. Det där med bilprovningen… er som ligger och skräpar och som ken.
skulle passa för att bygga en Ferrari
Det var inga som helst problem med lookalike? Eftersom det mesta sakna- Ockelbo-Ferrari är ett stycke
det trafiksäkerhetstekniska. Allt an- des i Alvars bil utom karossen bör det SVENSK automobilhistoria!
sågs oklanderligt av bilprovarna. Det vara helt OK att bygga upp en bil som
märks att Alvar har det tekniska kun- kan användas och avnjutas. Det bör

Det var bom, bom, bom…det var Bohus bataljon…

Jag tyckte det kunde vara intressant enskilda bilägare och flera märkes- fint skick. Se bara på de två fina Ca-
att pröva på något alldeles nytt. Där- klubbar hade bjudits in. dillac coupe respektive cabriolet.
för begav jag mig till Backamo lörda-
gen den 30 juni i år. Men först måste vi Det var en faktor som arrangörerna Men det fanns också andra intres-
backa några år för det var redan 1724 inte hade räknat med: Vädret. Det santa fordon. Vad sägs om en tidig
eller kanske ändå tidigare som den blev en del regn. Trots detta ringlade Saab, enligt uppgift från 1948 och
bohuslänska skvadronen vid Riksän- bilköerna långa från Ljungskile och en av de allra första tillverkade. Ef-
kedrottningens livregemente ryckte till den närbelägna flygplatsen som tersom Saab 92 inte kom i produktion
ut till häst till möte på Backamo. Se- utgjorde en enorm parkeringsyta för förrän i december 1949 kanske det
dan dess har den här platsen i sko- alla besökande bilar. här är ett överlevande exemplar från
gen strax öster om Ljungskile varit en provserien på 20 vagnar? Hur ofta ser
regementsövningsplats. Soldaterna Tidningen Bohuslänningen beskrev man en Volvo 145? Alltför ofta skulle
bodde i tält under övningarna tills man första dagen så här: ”Från de allra pil- kanske en del säga, men här fanns
långt senare under 1800-talet upp- ligaste konstverk till bensinslukande faktiskt en helt unik originalbil, ett
förde lämpligare byggnader i trä för vrålåk i plåt och krom. Deltagarna på specialfordon för den statliga polis-
inkvarteringen av soldater. Så 1913 den årliga hantverksmässan i Backa- utbildningen med autentiska blåljus,
flyttade hela Bohusläns regemente mo hade i helgen dukat upp ett brett varningsskyltar och allt garnerat med
till Uddevalla och Backamos storhets- smörgåsbord för de tusentals besö- avspärrningar för inträffad olycka.
tid var hastigt över och läts förfalla. kare som trotsade hällregnet.” Mycket effektfullt. En DeLorean DMC
Numera är det en populär marknads- 12 1982 i rostfritt och en Renault 8
plats. För fyra år sedan startade man Platsen verkar väl vald med tanke Gordini Rally 1967 fullklottrad med
en tvådagars konsthantverksmässa på att den ligger bara 35 minuter från rallydekaler utgjorde andra spekta-
här, Backamomässan. I år provade Göteborg, 20 minuter från Uddeval- kulära utställningsbilar. Fast jag blev
man för första gången att kombinera la-Trollhättan-Vänersborg. Minst 10 mer attraherad av den häftiga täv-
konsthantverksmässan med en bil- 000 besökare förväntades i år. De bi- lingshojen från Norton. Och så blev
utställning, Backamo Classic Motor, lar som deltog i utställningen var till jag väldigt blöt. Synd. Kanske kan det
i samarbete med Båstad Classic Mo- övervägande del av amerikanskt ur- bli bättre förutsättningar nästa år?
tor. Man räknade med att 200 fordon sprung och företrädesvis från 1950-
skulle anta inbjudan att delta. Både och 1960-talen. Många var i otroligt Jan Segerfeldt

10 Ventilen 3-2007
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15