Page 10 -
P. 10
Göteborgs Stadsmuseums Volvo typ ÖV4 © Lennart Haajanen

Göteborgs Stadsmuseums öppna Volvo-tourer fanns utställd och tillgänglig för allmänheten på
1980-talet i Industrimuseet i Gårda. Dessförinnan utgjorde den en av de mer eller mindre gömda
objekten i Industrihistoriska Samlingarna (nära Götaplatsen i Göteborg) som tillkom i samband
med Jubileumsutställningen i oktober 1923. Vagnen stod under många år utställd i Göteborgs
Stadsmuseums stora entréhall vid Norra Hamngatan men flyttades i mitten av juni i år till museets
magasin vid Polstjärnegatan.

Stadsmuseets Volvo typ ÖV4; en av provvagnarna som tillverkades år 1926. Bilden togs när vagnen var utställd 1959 på ”Farfars
Bil” i Konserthallen på Liseberg. Den unge mannen är Jan Sjöstedt, sonson till fotografen Sven Sjöstedt som på sin tid använde
bilen. (Bakom Volvon till vänster skymtar Stadsmuseets Scania-Vabis limousin som beskrevs i Ventilen nr 1-2006, och i bakgrun-
den till höger syns Crossleyn – se artikel i Ventilen nr 4-2004) (Foto Stig Sjöstedt, far till Jan. Ur Jan Sjöstedts arkiv. Fotot ställt till
förfogande av Peter Lindblom.)

Modell och data instrumentpanelen som meddelar: ”Sven Sjöstedt
Modellbeteckningen är ÖV4 vilket uttolkas som Göteborg Bes. d. 31.8.1926”. En annan uppgift, som
förmedlats av Sjöstedts sonson Jan Sjöstedt, är att
öppen vagn, 4-cylindrig. Bilen är en av de tio först Sven fick köpa bilen begagnad av Volvo sommaren
framtagna provvagnarna, ritade av Helmer MasOlle. 1928 och att han skänkte den efter god användning
Nio vagnar var öppna och en täckt. Med modernt till Industrihistoriska Samlingarna år 1941. En tredje
språkbruk skulle de betecknats som prototyper. Som version är att Volvo-bolaget ägde och lät Sven dis-
framgår nedan skiljer sig vårt exemplar externt, och ponera vagnen som tjänstevagn för sina fotografe-
i vissa detaljer internt, från såväl övriga provvag- ringsresor. Vagnen sägs ha tillryggalagt 400 000 km
nar som från serieproduktionsvagnarna. Några som till 1939. Den var registrerad under nr 0 5822.
helst tillverkningsskyltar finns inte i bilen, däremot Namnet Jacob
en ägareskylt – se nedan. Den första provvagnen
kördes från Stockholm till Göteborg i juni 1926 och Redan 1953 vid samtal med olika tjänstemän på
de övriga blev färdiga i juni-augusti. Vi kan därför AB Volvo för en artikel om företaget fick förf. höra,
betrakta det som sannolikt att vår vagn, som blev att smeknamnet ”Jacob”, jo, det var en av provvag-
besiktigad i augusti, är en av de första provvagnar- narna, men däremot att man skulle ha kallat alla
na. provvagnar för ”Jacob”, nej, det stämde inte. Detta
Ägareförhållanden bekräftas i verket VOLVO Personvagnarna – från 20-
tal till 80-tal, där det framgår att namnet ”Jacob”
Det finns olika uppgifter om vem som ägde vag- nämns långt in på 30-talet då en Volvo-anställd refe-
nen under de tidigaste åren. En är att göteborgsfo- rerar till en av de gamla vagnarna som just ”Jacob”.
tografen Sven Sjöstedt fick köpa den mycket tidigt Dessutom, enligt nämnda bok, minns en av ingen-
av bolaget och använde den för sina industrifoto- jörerna, Carl-Einar Abrahamsson som var ansvarig
graferingar Sverige runt, för såväl SKF som Volvo- för stora delar av Volvos konstruktionsverksamhet,
fabriken. För detta talar en ägareskylt till vänster på

10 Ventilen 3-2006
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15