Page 6 -
P. 6
Voisins monter med tre bilar och ett chassi var en av huvudattraktionerna. Det svens- DELTAGARE
ka specialbygget hade fått hedersplatsen i mitten. Svensk huvudförsäljare för Voisin
(och Dodge) var Philipsons Automobil A-B i Stockholm. Bilden har tidigare publicerats i Några närvarande nya märken som
Ventilen. inte lät mycket tala om sig senare är
Hassia, Westcar och Loyd-Lord (Hassia
omnämns inte ens i The Beaulieu
Encyklopaedia of the Automobile;
engelska Westcar och Loyd-Lord
gjorde färre än 100 bilar vardera
1922-1924). Förmodligen var alla de
utställda nya bilarna till salu och kunde
köpas direkt på mässan. Försäljarna
hade stora förväntningar på att
närvaron här och direkta kontakter med
presumtiva kunder skulle underlätta att
få sålt många bilar till allmänheten. Ett
exempel på detta är den Crossley 25/30
HP typ 9 T som köptes på mässan av
generalkonsul Gustaf Sandström. Bilen
var en av fyra utställda Crossleys. Här
ingick det avklädda och välarbetade
utställningschassit, vars öppningar
var täckta av små genomskinliga
glasskivor, så man kunde se ventilerna
och de rörliga delarna i växellådan.
Flera andra biltillverkare visade också
uppsnofsade utställningschassin med
glasluckor, t ex Steyr med nya sexan,
Chandler och Cleveland. Lyxbilen
Lincoln visade ett chassi där man i
stället hade plockat bort vissa detaljer
för att bättre tydliggöra funktionen.
Horch med sitt utställningschassi hade
en normal finish medan den billigare
Hansas chassi såg dyrt ut.
De pampiga Benzbilarna imponerade särskilt på kungligheterna och uppges ha lett till På Voisins monter fanns en bil vars
ytterligare ett bilinköp till hovstallet. innovativa kaross hade ritats av
ingenjören Gustaf L M Ericsson (son
till grundaren av telefonbolaget).
Många ansåg detta vara mässans
vackraste bil. I vart fall var den
utmärkande och påkostad. Den öppna
karossen hade byggts hos Gustav
Nordbergs Vagnfarik i Stockholm med
stänkskärmar i limmad mahognyfanér
och kantade med silverplåt. Alla beslag
på karossen var för övrigt utförda i silver.
Instrumentbrädan var klädd med äkta
sköldpaddsskinn som bara det hade
kostat 1 600 kr. Den här specialbyggda
bilen omtalades som ”Maharadjans
dröm” av vissa och en slakteridirektör
Blikstad i Oslo blev bilens ägare.
Den svenska återförsäljaren för det tyska bilmärket Steyr hade extra gott om plats för En av Englands dyraste bilar var
att visa upp sina fyra bilar samt ett vitlackerat chassi. För den tekniskt intresserade var Napier. Inte mindre än två exemplar av
det nya sexcylindriga vitmålade chassit mitt i montern särskilt intressant. detta beundrade prestigemärke fanns
representerat på montern. Tillsammans
kostade bilarna 80 000 kr och utgjorde
ett perfekt par för den som behövde
både en öppen och en täckt vagn och
hade obegränsat med pengar. Napier
började dock närma sig vägs ände,
Ventilen • 6 | 2015