Page 6 -
P. 6

Voisins monter med tre bilar och ett chassi var en av huvudattraktionerna. Det svens-        DELTAGARE
ka specialbygget hade fått hedersplatsen i mitten. Svensk huvudförsäljare för Voisin
(och Dodge) var Philipsons Automobil A-B i Stockholm. Bilden har tidigare publicerats i      Några närvarande nya märken som
Ventilen.                                                                                    inte lät mycket tala om sig senare är
                                                                                             Hassia, Westcar och Loyd-Lord (Hassia
                                                                                             omnämns inte ens i The Beaulieu
                                                                                             Encyklopaedia of the Automobile;
                                                                                             engelska Westcar och Loyd-Lord
                                                                                             gjorde färre än 100 bilar vardera
                                                                                             1922-1924). Förmodligen var alla de
                                                                                             utställda nya bilarna till salu och kunde
                                                                                             köpas direkt på mässan. Försäljarna
                                                                                             hade stora förväntningar på att
                                                                                             närvaron här och direkta kontakter med
                                                                                             presumtiva kunder skulle underlätta att
                                                                                             få sålt många bilar till allmänheten. Ett
                                                                                             exempel på detta är den Crossley 25/30
                                                                                             HP typ 9 T som köptes på mässan av
                                                                                             generalkonsul Gustaf Sandström. Bilen
                                                                                             var en av fyra utställda Crossleys. Här
                                                                                             ingick det avklädda och välarbetade
                                                                                             utställningschassit, vars öppningar
                                                                                             var täckta av små genomskinliga
                                                                                             glasskivor, så man kunde se ventilerna
                                                                                             och de rörliga delarna i växellådan.
                                                                                             Flera andra biltillverkare visade också
                                                                                             uppsnofsade utställningschassin med
                                                                                             glasluckor, t ex Steyr med nya sexan,
                                                                                             Chandler och Cleveland. Lyxbilen
                                                                                             Lincoln visade ett chassi där man i
                                                                                             stället hade plockat bort vissa detaljer
                                                                                             för att bättre tydliggöra funktionen.
                                                                                             Horch med sitt utställningschassi hade
                                                                                             en normal finish medan den billigare
                                                                                             Hansas chassi såg dyrt ut.

De pampiga Benzbilarna imponerade särskilt på kungligheterna och uppges ha lett till         På Voisins monter fanns en bil vars
ytterligare ett bilinköp till hovstallet.                                                    innovativa kaross hade ritats av
                                                                                             ingenjören Gustaf L M Ericsson (son
                                                                                             till grundaren av telefonbolaget).
                                                                                             Många ansåg detta vara mässans
                                                                                             vackraste bil. I vart fall var den
                                                                                             utmärkande och påkostad. Den öppna
                                                                                             karossen hade byggts hos Gustav
                                                                                             Nordbergs Vagnfarik i Stockholm med
                                                                                             stänkskärmar i limmad mahognyfanér
                                                                                             och kantade med silverplåt. Alla beslag
                                                                                             på karossen var för övrigt utförda i silver.
                                                                                             Instrumentbrädan var klädd med äkta
                                                                                             sköldpaddsskinn som bara det hade
                                                                                             kostat 1 600 kr. Den här specialbyggda
                                                                                             bilen omtalades som ”Maharadjans
                                                                                             dröm” av vissa och en slakteridirektör
                                                                                             Blikstad i Oslo blev bilens ägare.

Den svenska återförsäljaren för det tyska bilmärket Steyr hade extra gott om plats för       En av Englands dyraste bilar var
att visa upp sina fyra bilar samt ett vitlackerat chassi. För den tekniskt intresserade var  Napier. Inte mindre än två exemplar av
det nya sexcylindriga vitmålade chassit mitt i montern särskilt intressant.                  detta beundrade prestigemärke fanns
                                                                                             representerat på montern. Tillsammans
                                                                                             kostade bilarna 80 000 kr och utgjorde
                                                                                             ett perfekt par för den som behövde
                                                                                             både en öppen och en täckt vagn och
                                                                                             hade obegränsat med pengar. Napier
                                                                                             började dock närma sig vägs ände,

Ventilen • 6 | 2015
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11