Page 5 -
P. 5
Men ingick det inte också en särskild redan var uthyrda och att takstolarna i Dansk Automobil Klubb, och den
automobilutställning? Jag hade en de nya hallarna nu var resta. Omkring svenska Kungliga Automobil Klubben.
svag aning om att det skulle ha varit 50 svenska och utrikiska anmälda Det hölls många högtidliga tal och
en stor fordonsmässa med massor av bilföretag och mer än 30 olika bilmärken devisen ”Vive la Concurrence” och
spännande bilmärken representerade, räknas upp. I numret för 30 april skildras ”Fair is fair - Work or play” citerades
men när jag kollade på Wikipedia hittade det stora kaos som rådde veckan innan flitigt. Det poängterades gärna hur
jag inte ett ord därom. Hade jag drömt? automobilutställningen skulle slå upp många svåra hinder de ansvariga haft
Jag sökte på andra ställen på nätet och sina portar. Visserligen hade några av att möta på vägen och hur modigt de
kollade i böcker om jubileet. Ingenting! de större firmorna i bilbranschen backat hade överkommit dem. Nu var alla så
Däremot nämns att det förekom ur men anmälningslistan omfattade nu överväldigade av allt det storslagna
sidoutställningar som lantbruks- och hela 75 deltagande företag med bilar, och harmoniskt helgjutna i hallarnas
trädgårdsutställningar samt den motorcyklar och tillbehör på den 9 000 underbara arkitektur och deras så
internationella luftfartsutställningen. kvm stora avsatta utställningsytan. välordnade innehåll.
Mycket märkligt!
I Svensk Motortidnings lyxbilaga Den syn som mötte besökarna till bilut-
ÄGDE DEN ”Motor”, som kom ut lagom till ställningen. I mitten Svensk Motortidnings
automobilutställningen i Göteborg, åttakantiga kiosk klädd med färggranna
VERKLIGEN RUM? och ”gratis tillhandhålles Svensk tidningsomslagsbilder. Härifrån kunde
Motortidnings helårsprenumeranter man få en allmän översikt av mängden av
Bilmässan verkade vara en väl samt försäljes i lösnummer till ett pris utställda bilar i den ljusa lokalen.
förborgad hemlighet. Men med av 2 kr., återfinnes en revy i ord och bild
envishet kommer man längre, så jag över i Sverige saluförda automobiler, Den bågformade entrén till
gav inte upp. Till slut hittade jag en bild motorcyklar och båtmotorer.” Den bilutställningen var placerad där
från utställningen i Automobilhistoriska bilagan skulle jag gärna vilja se. Är det Berzeliigatan och Skånegatan möts,
Klubbens klubbtidning Autohistorica. någon av GMHK:s läsare som har ett i princip där Burgårdens gymnasium
Bilden visar Willys Overland Crossley exemplar? ligger idag, och hallarna fortsatte över
Ltd:s och Berliets montrar. I bildtexten Valhallagatan.
upplyses att det rådde en schism SAMTIDA
mellan utställningsledningen och Enligt Svensk Motortidnings egen
Svenska Bilhandlarföreningen, REPORTAGE beskrivning avser artikeln ”att ge i
vilket medförde att inga svenska sammanträngd form en bild av den nu
utställare deltog på mässan. Det Svensk Motortidning av den 15 maj pågående utställningen, vilken ur alla
skulle ha bekräftats av att de svenska innehåller hela 11 sidor om den synpunkter är den mest betydande som
agenternas namn inte förekommer internationella automobilutställningen hittills avhållits i vårt land. Man har på
utan bara motorfabrikanternas. Skulle i Göteborg. Här beskrivs hur kung den ett gott tillfälle att studera åtskilligt
detta kunna vara förklaringen till det Gustav V i egen hög person öppnade av det nyaste som frambringats såväl i
inte blev någon bilutställning att tala mässan på morgonen den 9 maj med Europa som i Amerika”.
om? kronprinsen och några ytterligare De 76 utställarna företrädde cirka
kungligheter i släptåg. De gick sedan 50 bilmärken, varav 35 redan fanns
Nu hade jag fått blodad tand. Jag en rond runt montrarna och stannade representerade i landet. Vid denna
måste få reda på hur det var med upp vid den svenska avdelningen tid såldes ungefär 60 olika bilmärken
bilmässan så jag sökte vidare. En med bl a Benzbilar och fortsatte till i Sverige, så nästan hälften av
utmärkt källa till vad som har hänt den utländska, där en Voisin med all- dem var förhindrade att deltaga på
inom bilbranschen under 1920-talet är weather-karosseri från den franske mässan! Konflikten med Svenska
Svensk Motortidning. Ändå räknade karosseriären Belvadette särskilt Bilhandlareföreningen innebar att
jag knappast med att hitta något om fångade majestätets intresse. Den några viktiga bilmärken uteblev men
Göteborgshändelser i denna förträffliga franske fabriksrepresentanten som många svenska handlare var inte
men mycket Stockholmsorienterade skulle förevisa sufflettens funktion med i föreningen och de utländska
publikation från tiden. Skulle det över blev så nervös inför kungen att han bilmärkena uppträdde ibland i eget
huvud taget nämnas däri att det var fullständigt tappade koncepterna! namn, så det blev inte ett det allvarliga
en utställning om bilar i Göteborg? För Samma kväll deltog kungligheterna avbräck som uppgifterna i Autohistorica
att få mina fördomar vederlagda tog i en stor bankett för 500 deltagande tydde på.
jag fram 1923 års inbundna årsbok med bland andra landshövdingen,
i GMHK:s bibliotek. Jag är glad att stadsfullmäktiges ordförande och
jag hade helt fel! Redan på sidan 2 i skeppsredare Dan Broström, ävensom
numret för 15 januari fann jag följande företrädare för Royal Automobile Club,
rubrik: ”Automobilutställningen i Kunglig Norsk Automobil Club, Kunglig
Göteborg. Utställningstiden förkortad
till 5 veckor.” Det var genom ingripande
från Bureau Permanent International
de constructeurs d´automobiles som
öppettiden drogs ner från två månader
till fem veckor, mellan 9 maj och 12
juni. Samtidigt noteras att 2 800 kvm
Ventilen • 5 | 2015