Page 4 -
P. 4
MPH-MÄSSAN PÅ MÄSSAN 2008 Jan Segerfeldt

För tredje gången kom MPH-mässan, Skandinaviens
största mässa för super-, sport- och prestigebilar, till
Göteborg 7-9 november. Den här gången hade man sat-
sat större än tidigare och förlagt utställningen till Svenska
Mässan. Inte nog med att man nu fick mer plats, man fick
också möjlighet att visa fler olika bilmodeller än tidigare,
57 bilmodeller från 22 tillverkare. Flera helt nya modeller
begick sin Sverigepremiär. Peter Sundfeldt och Kenneth
Tonef från Motorjournalen guidade publiken som vanligt.

Bland de exklusivare märkena fanns Bentley, Ferrari,
Maserati, Lamborghini, Koenigsegg och Porsche. Men
även vanligare bilmärken som Audi och Mercedes-Benz
var representerade men bara med superbilarna Audi R8
respektive McLaren SLR 722 coupé. Dessutom hittade
man helt nya märken som Wiesmann, Tesla (världens
snabbaste elbil) och KTM X-Bow. En ny retroversion av
Dodge Challenger R/T 8 hade också hittat hit. Som om
inte detta var nog fanns också ett antal motorcyklar med
för första gången. Tyvärr blev det inga klassiska bilar den
här gången heller. Men kanske nästa år…

Arrangören och mässgeneralen Lars Holst från
ExpoManagement AB kunde avslöja efter mässan att den
hade gått hyfsat med tanke på det något större ekono-
miska risktagandet.

Finns det verkligen utrymme för en sådan här su-
perbilsmässa i dessa dystra tider med finanskris och
världsmarknaden i recession? När man ställde frågan
till Ferraris italienske försäljningschef med ansvar för
Europamarknaden, signor Massimo Gallotta, så fick man
lugnande besked. Visst har det gått trögare på USA-
marknaden på sista tiden men många av köparna till den
här sortens bilar är inte särskilt konjunkturkänsliga. Och
Koenigsegg hade sålt ett par bilar till sen sist. Det räcker
för att gå runt med tanke på att priset per styck ligger på
8-10 miljoner.

MPH-mässan blev nog bara ett stycke välbehövlig verk-
lighetsflykt för de flesta av oss. På hemvägen i vår gamla
Volvo eller Saab tänkte vi kanske mer på hur framtiden
ser ut för den svenska fordonsindustrin. Åter till verklig-
heten alltså. Mer om den under Intryck – uttryck på sidan
18.

4 Ventilen 1-2009
   1   2   3   4   5   6   7   8   9