Page 18 - Ventilen 2019-4
P. 18
COMMERCIAL CARS LTD
Jan Segerfeldt
Commer låter egentligen inte som ett
fordonsmärke för i engelskan är com-
mercial cars ett samlingsnamn för di-
verse fordon såsom lastbilar, bussar
och olika andra yrkes- och militärfor-
don. Inte desto mindre så etablerades
1905 ett företag på Biscot Road i sta-
den Luton, grevskapet Bedfordshire,
England, ett märke under namnet
Commercial Cars Ltd för att tillhanda-
hålla marknaden allehanda kommer-
siella fordon. Bilarna fick kort och gott
märkesnamnet Commer, ett genidrag
eller var det bara väldigt simpelt? Det
var säkert rätt tänkt, för det gick så
bra för företaget redan från start. Man
brukar nämna Commer som den första
firman som specialiserade sig på att i
större omfattning bygga fordon med
egentillverkade explosionsmotorer
för industriellt bruk. Efter att ha byggt
upp en god finansiell bas kunde man
på Biscot Road uppföra stora fabriker,
som från 1906 kunde börja pumpa ut
färdiga buss- och lastbilschassin. Vid
den stora industrimässan på Olym-
pia i London 1907 visade man upp ett
stort busschassi och en charabanc
(se nedan) med plats för 30 passage-
rare. Senare följde en 3-tons lastbil och
kompletta bussar introducerades 1909.
Eftersom det bröt ut ett världskrig 1914
så blev Commers roll att förse militären
med militärfordon i stor mängd för eng-
elska armén.
Char-a-banc; fr. På 1800-talet avsågs med charabanc en rustik öppen hästdragen
kärra med plats för många passagerare vid endagsutflykter, sightseeing, jakt mm
på landsbygden. Senare har ordet betytt en motordriven vagn med två längsgående
bänkar för flera passagerare. Benämningen har också kommit att omfatta stora öppna
sightseeingbussar på lastbilschassi med tvärstående bänkrader som var populära in på
1920-talet (Illustrated dictionary of Automobile Body Styles av Lennart W Haajanen)
Ventilen • 18 | 2019