Page 4 -
P. 4
LITEN LANCIAHISTORIA Owe Persson

Med Augusta-modellen gjorde
Lancia 1933 sitt insteg bland
de mindre bilarna. Motorns
cylindervolym var under 1100
cm³, hade fyra cylindrar och
presterade 35 hkr. Med bilens
totalvikt på ca 900 kg blev det
ett behändigt fordon. Ur teknisk
synvinkel var den ett exempel på
ett radikalt nytänkande med ett
självbärande täckt karosseri i vilket
chassistrukturen var integrerad och
därtill separat framhjulsfjädring.

De första åren under 1930-talet flera fördelar. Bland annat erhöll exemplar, registerat i Milano. Bilen
var en spännande tid då många man låg bensinförbrukning, då bilen verkar ha klarat resan till Norden och
tekniska nyheter infördes, särskilt kunde rulla långa sträckor utan något syntes en kort tid i Göteborgstrafiken
då separat avfjädrade framhjul och gaspådrag. Det verkar som om de för att åter försvinna, kanske till
här hade Lancia en lång erfarenhet flesta biltillverkare på någon modell Milano.
från sin 1921 introducerade hade frihjul – exempelvis Volvo -
Lambda, som innehöll de unika och då särskilt under 1930-talet för Strax efter Berlina-modellen
mekaniska ingredienser, som firman att det efterhand förpassades till presenterades en chassiplattform
utvecklade fram till 1960-talet. bilteknikens kuriosakabinett. på vilken en svärm av framväxande
För framhjulen användes en italienska karossmakare kunde
robust teleskopfjädring, vilken Den täckta versionen – kallad Berlina hantverksmässigt framställa vackra
Lancia utvecklade och förfinade allt – var en sparsmakad skapelse i och fantasifulla skapelser i vid
efter. Hydrauliska bromsar – med avsaknad av uppseendeväckande mening.
standarddelar från Lockheed - var linjeföring men med en trevlig
också en teknisk nyhet som även finish och sublim mekanik, som var 1936 avslutades tillverkningen efter
infördes på Augusta-modellen. typisk för Lancia under epoken. att ungefär 14 000 berlina och 3 000
Dörrarna öppnades mot mitten utan chassier hade sålts, till vilket kommer
Naturligtvis var motorn utförd mellanstolpe och denna lösning den version, kallad Belna, som
med smal vinkel mellan de saxade hittade man länge på Lancias bilar. tillverkades i Frankrike där ytterligare
cylindrarna i ett gemensamt block Bilderna på den täckta vagnen 2 500 berlina och 500 chassier
och ett heltäckande cylinderlock med togs 1961 på Kungsportsavenyen i producerades.
vertikala ventiler manövrerade av Göteborg och visar ett rätt skamfilat
en överliggande kamaxel. Denna för
Lancia typiska konfigurationen gav
en kort motor och en stabil vevaxel.
Motorn var placerad fram och via en
fyrväxlad låda fördes kraften vidare
av en kardanaxel till en stel bakaxel
med halvelliptiska bladfjädrar.

Växellådan var kombinerad med en
frihjulsmekanism, vilken ansågs ha

Ventilen • 4 | 2012
   1   2   3   4   5   6   7   8   9