Page 5 -
P. 5
ORFABRIKEN för användning i lantbruket. Första åren ingenjören Erland Bratt skickades iväg till
gick såpass bra att det 1899 utvidgade Frankrike, för de var där man trodde sig hitta
Redan så tidigt som på 1890-talet, då produktsortimentet även till båtmotorer. en lämplig bas för den tilltänkta produkten,
automobilen var det nya och spännande Redan från början hade AMG siktet inställt AMG-bilen. Bratt kom tillbaka med en
påfundet, vars existens började bli känd på att man snart också skulle kunna tillverka fransk bil. Den sägs ha varit av märket
även i Sverige, var det många pionjärer automobiler. Richard-Brasier (se fotnot 1), som man
som försökte starta verksamheter med skulle importera och sälja i Sverige under
tillverkning av bilar och motorer. De flesta Nu är det inte så enkelt att tillverka en hel bil. tiden som man höll på med att utveckla
av dessa svenska experimentbilar var Det insåg så småningom även grundarna sin egen AMG-bil, som var långt i från klar.
relativt grova konstruktioner, som knappast av AMG, så i stället för att tillverka en Richard-Brasier var en remdriven bil med
fungerade tillräckligt bra för att uppmuntra helt egen bil så tänkte de importera en luftkyld motor på fyra hästkrafter. Man
till efterföljd. Margarintillverkaren Pellerin lämplig bilmodell från utlandet, som skulle importerade och sålde några Brasierbilar i
i Göteborg importerade en fransk bil, en ”förbättras”, så att den passade bättre för Sverige medan Bratt jobbade vidare på den
Panhard & Levassor 1897, som han körde svenska förhållanden. Då kunde den också svenska bilen. Bolagets ekonomi var inte
runt med i Sverige på sina reklamresor. föräras ett eget svenskt namn. direkt lysande under de kommande åren.
Bilen verkar ha fungerat tillfredsställande. Importbilsförsäljningen gav inte bolaget
Ett företag som faktiskt lyckades med Det kan vara på sin plats att nämna att det ett tillräckligt överskott för att finansiera
att tillverka bilar, var AB Motorfabriken i i Sverige på 1890-talet inte fanns mer än utvecklingen av den egna bilen. Det gick
Göteborg (AMG), som grundades 1897 i högst ett tiotal bilar i hela Sverige och det så trögt att Bratt slutade sin anställning
Göteborg av ingenjören Olof Naglo och var inte förrän omkring 1906 som antalet år 1901 och Reinhold Thorsin fick ta över
direktören Oscar Kyhlberg. Företaget skulle bilar hade stigit till ett hundra. hans arbete, som först två år senare, alltså
tillverka stationära motorer, företrädesvis 1903, ledde till introduktionen av en färdig
Den i AB Motorfabriken i Göteborg anställde bil.

Hjalmar Granhult från Torsby i Värmland köpte en bil från AMG med
karosseri av Sjöösten, Kjellmans Vagnfabrik. Detta foto har under
många år sagts visa en Panhard med Granhult vid ratten och i säll-
skap av två passagerare vid ett besök på hemorten. Numera vet man
att det i själva verket är en de mycket få svenska AMG-bilarna (Bild
Ingemar Olsson, Karlstad, via Jan Ströman).

FÖRSTA AMG-BILEN i Sverige. Till exempel hade den ett upp på den Första Internationella
eget chassi, gjutet i högvärdigt stål från Automobilutställningen i Sverige som hölls i
Vissa mekaniska delar på den nya lokomotivtillverkaren Nydqvist & Holm i Idrottsparken i Stockholm 16-24 maj 1903.
svenska bilen var tagna direkt från den Trollhättan. Fafnirmotorn var i sitt normala Tyvärr verkar det inte finnas något foto på
franska förlagan, medan motorn var en utförande luftkyld men AMG hade genom bilen från utställningen. Kan det kanske
tysk tvåcylindrig Fafnir motorcykelmotor, sitt utvecklingarbete konverterat den till bero på att bilen aldrig nådde fram? (se
tillverkad på licens från ett franskt vattenkylning. Dessutom var AMG-bilen fotnot 2).
motorföretag som hette Werner Brothers kardandriven, vilket var ovanligt vid den här
Company, grundat av bröderna Michel och tiden. Hur som helst så ledde tillverkningen till
Eugene Werner från Ryssland. Resten av att ett antal bilar, troligen ett tiotal, såldes
AMG-bilens delar var troligen tillverkade Den första tillverkade AMG-bilen kördes fram till 1906. AMG-bilarna torde bevisligen
hela vägen till Stockholm för att visas ha blivit välkända även långt utanför

Ventilen • 5 | 2013
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10