Page 14 -
P. 14
bo Verkstads AB byggde också introducerades i augusti 1958. Då
en liten serie om minst 20 stycken introducerades den nya B16-motorn.
eleganta men dyra cabrioleter på PV Exteriört kunde man lägga märke till
445-chassiet. att de tidigare, små ovala baklamporna
hade ersatts av rektangulära, medan
Volvos helt kompletta skåpbil Duett blinkers och parkeringslampor hade
togs fram på order av chefen Assar flyttats till skärmkanterna fram. Men
Gabrielsson på basis av personbilen vissa av förbättringarna på 544,
PV 444 för att öppna en ny marknad exempelvis den hela, välvda vindrutan,
för dem som behövde en rymligare den fyrväxlade växellådan och den
bil. Den formgavs och konstruerades nya instrumentbrädan, infördes inte på
av ingenjören Erik Skoog. Duetten Duett förrän i juli 1960, då ”efterföljaren”
byggdes dock alltjämt på det separata P210 introducerades. Samtidigt kom
445-chassiet och lanserades under säkerhetsbälten som standard.
sommaren 1953. Tillverkningen av
karosserierna gjordes i Volvos fabrik i Den allra sista Volvo Duett (rättare sagt
Olofström och i ett nedlagt sockerbruk P210P) var en kungsblå herrgårdsvagn
i Karlshamn. Namnet Duett sägs stå (chassi nr 97299). Den lämnade bandet
för Volvos tanke om bilen som både den 11 februari 1969. Den kan idag ses
en yrkesbil och en fritidsbil (”två bilar i på Volvo Museum.
en”). Många köptes av Televerket, SJ
och Posten. Sammanlagt tillverkades 101492
Det sista 445-chassiet tillverkades 17 exemplar av 445 och 210 enligt en källa
maj 1962 (chassi nr 4194). De flesta medan en annan uppger cirka 93000
ändringarna av Duetten skedde i Duetter och 4200 leveranschassin.
samband med att PV544
Ventilen • 14 | 2013
en liten serie om minst 20 stycken introducerades den nya B16-motorn.
eleganta men dyra cabrioleter på PV Exteriört kunde man lägga märke till
445-chassiet. att de tidigare, små ovala baklamporna
hade ersatts av rektangulära, medan
Volvos helt kompletta skåpbil Duett blinkers och parkeringslampor hade
togs fram på order av chefen Assar flyttats till skärmkanterna fram. Men
Gabrielsson på basis av personbilen vissa av förbättringarna på 544,
PV 444 för att öppna en ny marknad exempelvis den hela, välvda vindrutan,
för dem som behövde en rymligare den fyrväxlade växellådan och den
bil. Den formgavs och konstruerades nya instrumentbrädan, infördes inte på
av ingenjören Erik Skoog. Duetten Duett förrän i juli 1960, då ”efterföljaren”
byggdes dock alltjämt på det separata P210 introducerades. Samtidigt kom
445-chassiet och lanserades under säkerhetsbälten som standard.
sommaren 1953. Tillverkningen av
karosserierna gjordes i Volvos fabrik i Den allra sista Volvo Duett (rättare sagt
Olofström och i ett nedlagt sockerbruk P210P) var en kungsblå herrgårdsvagn
i Karlshamn. Namnet Duett sägs stå (chassi nr 97299). Den lämnade bandet
för Volvos tanke om bilen som både den 11 februari 1969. Den kan idag ses
en yrkesbil och en fritidsbil (”två bilar i på Volvo Museum.
en”). Många köptes av Televerket, SJ
och Posten. Sammanlagt tillverkades 101492
Det sista 445-chassiet tillverkades 17 exemplar av 445 och 210 enligt en källa
maj 1962 (chassi nr 4194). De flesta medan en annan uppger cirka 93000
ändringarna av Duetten skedde i Duetter och 4200 leveranschassin.
samband med att PV544
Ventilen • 14 | 2013