Page 6 -
P. 6
”Sveriges första ballongbil” — en Delahaye Björn Linn

Många av Ventilens läsare har säkert njutit av de annon- Åter till Hyrverksbolagets Delahaye-droskor. På vårvin-
ser som Taxi Göteborg lyckliggjort oss med i Göteborgs- tern 1918 konverterades en av dem till drift med stads-
Posten under mars i år. Det var ett trevligt sätt att fira ett gas, som tankades i en luftskeppsliknande ballong på ta-
85-årsjubileum, även om man inte förklarat vilket sam- ket. Registreringsnumret på denna vagn var O 178. Den
bandet är mellan det enligt uppgift 1922 grundade taxifö- visades i en av Taxi Göteborgs annonser, men spegelvänd.
retaget och de 10–15 år äldre droskorna från Göteborgs Mig veterligt blev det inte någon mer gasbil än denna. Så
Hyrverks AB som några annonser avbildade. Huvudsaken här presenterades den i den fina göteborgska bildtidning-
är ändå att dessa trevliga bilder av gamla franska bilar en Hvar 8 Dag den 3 mars 1918:
fått komma fram.

Hyrverksbolaget hade nämligen ett antal Delahaye typ
32 (hela sex stycken stod bredvid varandra på en bild).
Biltypen tillverkades 1907–13 och hade en fyrcylindrig
sidventilmotor (L-topp) på 75 x 110 mm, vilket betyder
1944 cm3. Effekten var 20 hk vid 1600 r/min. Chassiet
hade halvelliptiska fjädrar fram och ¾-elliptiska bak. Det
var en konventionell och pålitlig bil.

Émile Delahaye hade börjat bygga bilar i Tours 1895,
men två år senare köptes firman av Georges Morane
och hans svåger Léon Desmarais och flyttades till Paris.
Amédée Varlet blev teknisk direktör och svarade för kon-
struktionerna fram till 1930-talet. Delahaye-bilarna blev
kända som solida och inte särskilt äventyrliga, men en
sensationell sak gjorde man under tidiga år när Varlet åt
den förmögne motorentusiasten André Dubonnet 1905
konstruerade världens första motor med dubbla överlig-
gande kamaxlar, en fyrcylindrig racerbåtsmotor på drygt
85 liters volym (330 x 250 mm) och inte mindre än sex
ventiler per cylinder.

Från 1933 ändrades bilden av bilmärket Delahaye drama- Litteratur: J Dorizon, F Peigney & J-P Dauliac: Delahaye
tiskt när man började bygga läckra sportvagnar konstru- — Le Grand Livre. E/P/A, Paris 1995.
erade av Jean François. Två år senare övertog man också
produktionen av Delage — men det var inte så enkelt som (Det besvärliga namnet Delahaye uttalas “Dölaä’ “)
att ”Delahaye köpte Delage”, som det brukar påstås. His-
torien var betydligt mer komplicerad, men den kanske vi
kan komma tillbaka till en annan gång.

Ventilen 2-2007
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11