Page 5 -
P. 5
OWE PERSSON PÅ
STRÖVTÅG I GÖTEBORG

En sväng till kvarteren bakom Stadsteatern kunde emellanåt för en bilromantiker ge
några upplevelser vid trottoarkanten, utöver det vanliga. Det föreföll som om där –
under det tidiga sextiotalet - huserade någon med smak för entusiastbetonade bilar,
vilket det följande försöker ge ett smakprov på.

Allard-bilen (S25609) hade registrerats i Göteborg backtävlingsbil i vilken de Dion bakaxeln med sin låga
den 9 oktober 1950, som typ K2. Den beställdes av ofjädrade vikt såg till att drivhjulen höll sig på marken.
Gunnar Bengtson, som vid ett besök hos Sydney Allard i På den tiden drev Gunnar Bengtsson Koppoms
Clapham - södra London - fick syn på den undanställda Pappersbruk i Värmland och därför var den registrerad i
och halvfärdiga bilen, som enligt Bengtson var unik Värmlands län.
såtillvida, att den hade ett förlängt chassi med de Dion Bilen cirkulerade sedermera bland olika ägare men
bakaxel, något som gjorde den rymligare än en normal renoverades, för att slutligen gå sotdöden tillmötes. Den
K2. Det erbjöds olika motoralternativ – Allard tillverkade förstördes vid en brand hos High Chaparall i Småland.
inga motorer - och valet föll på Cadillac´s V8, som gav Allard hade en generalagent i Sverige – AB Ingvar
160 hkr. Här fick sålunda Bengtson, som var en ivrig Bergengren i Stockholm, som verkar ha sålt ett dussintal
bilsportentusiast – bl a totalsegrare i Svenska Rallyt bilar. Tillverkningen bedrevs 1937 till 1960.
till Midnattsolen 1952 med Lago Record - och aktiv i
flera grenar, Denna K2 kunde säkert vara en perfekt

Om Allard och Bristol var ovanliga så var den tyska
Veritas (O53156) extremt sällsynt. Två eller tre
kända bilar importerades till Sverige och det verkar
inte ha funnits någon representant här. I början
kallades märket Veritas BMW då man till viss del
återanvände delar från BMWs – i första hand – sportiga
förkrigsmodeller. Man erbjöd även uppgradering och
modernisering av BMW 328. Det nämns att i den
kärva tyska efterkrigsekonomin tillämpade Veritas
emellanåt byteshandel i natura – rökt fläsk, späck
mm. - i sin affärsverksamhet. Veritas kom igång 1947
med tillverkningen och höll ut till 1953.Ernst Loof –
tävlingsförare från förkrigstiden - var mannen bakom
Veritas. Han lyckades med att under verkligt primitiva
förhållanden utveckla konkurrenskraftiga sport- och
tävlingsvagnar. Flygplanstillverkaren Heinkel tillverkade
så småningom en specialkonstruerad rak sexcylindrig
1,5 liters motor för Veritas räkning. De BMW-relaterade
bilarna fasades ut 1950. De resterande åren ägnades
huvudsakligen åt att tillverka ett par mindre modeller
baserade på franska Panhard.

Ventilen • 5 | 2012
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10