Page 4 -
P. 4
Insändare

Hej glada och observanta Redaktörer,
På sidan 17 frågar ni om den gamla ”Mässings”-automobilen är en MERCEDES-BENZ 8/20 PS 1914, som det står i re-
gistreringshandlingarna, eller om det är en BENZ & Cie, som det står på bilens olika skyltar…
Ni har fullständigt rätt: bilen tillverkades av BENZ & Cie, Mannheim, Tyskland, världens allra första bilfabrik och där-
med äldst av alla bilfabriker och jordklotets största tillverkare av bilar fram t.o.m. år 1900. Då kom det amerikanska
undret igång på allvar, så Oldsmobile gick om.
Alltnog – jag har två gånger skrivit till VÄGVERKET, påpekat att på bilens äldre registreringshandlingar står namnet
BENZ & Cie; inget annat. Gissningsvis har okunnig tjänsteman skrivit ett annat felaktigt dubbelnamn då det datorise-
rade Bilregistret kom till.
Jag har påpekat att namnet MERCEDES-BENZ ej existerade förrän 1926, många år efter att denna BENZ & CIE tillver-
kades i Mannheim, Tyskland. VÄGVERKET har aldrig besvarat mina brev, ej ens bekräftat dem. Välavlönade tjänstemän
som ej sköter sitt arbete – att hålla ett korrekt Bilregister. Som struntar i att besvara brev.
Är det någon som har ett förslag på vad som kan göras?
Bästa hälsningar
Kent Olsson
PS. Stort TACK för jättetrevlig Medlemstidning + bra BENZ-bilder. ds

Hej Jan!
Beträffande Zenith kan jag meddela att i min ungdom (början-mitten av 50-talet) hade jag nöjet att vid ett antal
tillfällen köra en härlig Zenith. Det var efter dans från Grevegårdens Festplats (Önnered) och till Käringberget. Ägaren
hette Ture Karlsson. Ture var något av en föregångsman när det gällde nykterhet bakom styret och lät oss yngre för-
mågor köra cykeln hem med honom på bönpallen. Den enormt duktige MC-renoveraren och f.d. tävlingsföraren Bengt
Melander, tidigare bosatt i Hovås och numera i Varberg, är nästan helt färdig med renovering av två st Zenith JAP 500
cc, en från 1935 och den andra från 1936. Med kännedom om hans kunskaper och att döma av tidigare utförda renove-
ringar blir de med all säkerhet finare än nyskick när de blir helt klara.
Dessutom vet jag att det finns en TV LCI 250 cc från 1937 i Anderstorp, en TV Super Sport 350 cc från 1928 i Skövde
samt en TV JAP 500 cc från 1932 i Gislaved. Detta är de “Zenithar” jag spontant kommer ihåg men det finns säkerligen
ett 20-tal i landet (i olika stadier av förfall eller under renovering). JAP-motorn hade hela 36 hkr på 1936 års modell och
var väldigt vass. Motorn utgjorde grunden för den kommande Speedwaymotorn som användes fram till 80-talet.
Det om detta. Vi dvs Maj och jag tackar för ett synnerligen läsvärt och trevligt nummer av Ventilen.
Hälsningar
Ingvar

Ventilen 4-2008
   1   2   3   4   5   6   7   8   9